طب سنتی (ایرانی اسلامی)

خدا بشر را آفرید؛ آنگاه به فرشتگان امر فرمود به انسان سجده کنند. در انتهای آیه 14 سوره مومنون خداوند پس از برشماری مراحل مختلف خلقت انسان، می فرماید: «آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است.»

مخلوقی که سازنده اش بابت خلق آن به خود تبریک بگوید، طبیعتاً دارای خصوصیات فراوانی است که فقط خالق آن از تمامی آن آگاه است. اما با گذشت زمان و پیشرفت علم، بشر کم­کم با بخش هائی از این خصوصیات آشنا می گردد.

اشتباه تاریخی

متاسفانه انسان با دسترسی به بخش کوچکی از دانش، چنین تصور می کند که تمامی آن دانش در اختیار اوست و با اطمینان نتیجه­گیری هائی نموده و بر اساس آن اقداماتی می کند که به زیان­های جبران ناپذیری برای انسان و طبیعت منجر می گردد. اقداماتی که بعضی از آن­ها با پیشرفت علم احمقانه شمرده شدند. برای مثال در گذشته در چین برای جلوگیری از خسارت گنجشک ها به مزارع گندم و در ژاپن برای صید بیشتر ماهی، گنجشک ها و مرغان ماهی خوار را قتل عام نمودند و با تعجب دیدند که با نبود گنجشک ها و مرغان ماهی خوار، میزان گندم و ماهی به میزان غیر قابل تصور کم شد.

یکی دیگر از این موارد بحث سلامتی، بیماری و درمان است. امروزه بوسیله تکنولوژی های نوین، بررسی های دقیقی از فرایندهای در حال اجرا، در درون بدن انسان انجام می پذیرد. دستگاه های مدرن انسان را قادر نموده موفق شود تا اعماق سلول ها رسوخ نموده و آثار بیماری و درمان را مشاهده کند. ولی آیا با این اقدامات توانسته است از تمام مهارت ها و ریزه کاری­های خداوند در خلق بشر آگاه شود؟ آیا می تواند راه درمان قطعی برای بیماری های سخت ارائه دهد؟ تازه این محدود به مواردی است که قابل مشاهده می باشد. اگر مواردی مثل شهادت آب و نقش آن در درمان را در نظر بگیریم که ... (برای اطلاع به مطلب شهادت آب در بخش قرآن سایت شهید اوجان مراجعه شود.)

جایگاه طب سنتی

در طول هزاران سال، مجموعه دانشی در نقاط مختلف جهان اندوخته شده است که طب سنتی نامیده می شود و حاصل تجربه، آزمایش، بررسی، اتفاقات و عنایات الهی با واسطه علمای دینی می باشد. متاسفانه در قرن­های اخیر، اروپا و غرب نه تنها علوم اسلامی را فراگرفته و با ادعاهای دروغین اساس آنرا به دانشمندان خود منتصب کردند؛ بلکه با دسترسی به علوم جدید بسیاری از علوم اسلامی از جمله طب سنتی ایرانی اسلامی را خرافه و غیر علمی خواندند. با آنکه آنان نتوانستند کتاب قانون بوعلی سینا را به خود منتصب نمایند یا آنرا از سیستم آموزش عالی خود حذف نمایند؛ اما با این وجود با تربیت متخصصین پزشکی طب جدید، آنها را تنها منجیان بشر از شرّ بیماری­ها معرفی نموده و تا جائی موفق بودند که ایرانیان کتاب قانون بوعلی را تاریخ مصرف گذشته تصور کرده و در کشورهای دارای طب سنتی با سابقه چند هزار ساله، این علم هیچ جایگاهی در سیستم آموزشی آنها نداشت.

خوشبختانه در ایران چند سالی است که این رشته در دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه شهید بهشتی تدریس می شود و فارغ التحصیلان آن مدتی است مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

نیازهای فطری

جانوران به صورت فطری هنگام بیماری تمایل به خوردن چیزهائی پیدا می کنند که برای درمان به آن نیاز دارند. شاید دیده یا شنیده باشید که گربه­ها بعضی وقت ها (هنگام بیماری) علف می خورند. این رفع احتیاجات ضروری بدن در خانم­های باردار «ویار» نامیده می شود. خوردن بعضی چیزها به صورت معمول برای بدن مضر یا بی فایده است ولی وقتی جنین به آن نیاز شدید داشته باشد، مادر نه تنها کراهتی از خوردن آن ندارد بلکه با میل و لذت این کار را انجام می­ هد. در مورد دیگر، بازمانده کشتی غرق شده­ای که به مدت طولانی در دریا از ماهی تغذیه می کرد، پس از نجات برخلاف انتظار پزشکان، کمبود کلسیم نداشت. مشخص شد همزمان با نیاز ضروری به کلسیم، میل شدیدی به خوردن پولک ماهی در آن شخص ایجاد شده بود.

انسان­ها در خلقت متفاوت آفریده شده­اند که طب اسلامی آنها را به اخلاط چهارگانه تقسیم بندی می کند. بر اساس این تفاوت ها، غذا یا داروئی که برای یک نفر مفید است می تواند برای دیگری مضر باشد.

اعصاب

اتومبیل شما چه ارزان قیمت و چه گرانقیمت، به مرور دچار استهلاک شده و نقایصی در موتور و بدنه آن ایجاد می گردد. پس بهتر است در سریع ترین زمان نیز نسبت به رفع آن اقدام نمائید تا همیشه اتومبیلی با ظاهر مناسب و موتوری سالم در اختیار داشته باشد. چنانچه نسبت به رفع آن اقدام ننمائید، مشکلات موجود سبب ایجاد مشکلات جدید دیگری نیز خواهد شد.

اگر سالم ترین و ایمن ترین اتومبیل در اختیار فرد خواب آلودی قرار گیرد؛ هیچگاه ظاهر و موتور سالمی نخواهد داشت و چه بسا در کوتاه ترین زمان به آهن پاره ای تبدیل گردد. نقش راننده در مثال بالا را در بدن انسان «اعصاب» عهده دار است. انسان به بیماری های مختلفی مبتلا می گردد که با چند روز درمان رفع می گردد. ولی کسی که مشکل اعصاب دارد، نه تنها این مشکل ریشه بسیاری از بیماری هایش می باشد؛ بلکه با درمان چند ماهه و چند ساله نیز سلامتی اش بدست نخواهد آمد.

مشکل اعصاب با مصرف دارو و قرص های خواب آور و در نتیجه دور شدن از واقعیت های زندگی حل نمی شود. مصرف این داروها برای درمان، همانند خشک کردن کف مکانی است که لوله های آن نشتی دارند. تنها زمانی کف آن مکان خشک خواهد شد که مشکل نشتی لوله ها رفع گردد. در مورد مشکلات عصبی هم یا باید موردی که باعث بروز مشکل شده، برطرف شود یا شخص بتواند آنرا برای خودش درست تحلیل کرده و با عوارض آن کنار بیاید. برای مثال شخصی که همسرش مرده، باید بپذیرد که بقیه عمر را می بایست بدون وی زندگی کند و بفهمد که بی تابی و نپذیرفتن موقعیت جدید، می تواند باعث اذیت و آزار خود و اطرافیانش شده و از شادی­های آینده محرومشان نماید.

داروهای سنتی

مصرف داروهای سنتی باعث بهبودی بیمار شده و تقریباً هیچگاه عارضه ای برای بدن بوجود نمی آورد؛ ولی داروهای شیمیائی اگر باعث بهبودی بیمار هم شود، عموماً بر روی سایر اعضاء بدن تاثیر منفی داشته و مصرف زیاد آن عوارض نامطلوبی را ایجاد می نماید.

داروهای سنتی عموماً عامل اصلی بروز بیماری را درمان می کند ولی داروهای شیمیائی عوارض و علائم بیماری را برطرف می کند. علائمی مثل درد، تب و ... که مواهبی هستند تا انسان را مجبور به استراحت کرده و به بدن فرصت دهند تا اقدامات لازم را برای درمان انجام دهد. مثلاً بروز اشکالی در بدن، باعث سر درد می شود؛ فرد با خوردن قرص مسکن اعلام خطر بدن را قطع کرده و به فعالیت خود ادامه می دهد در صورتی که می بایست استراحت می کرد تا بدنش بتواند نسبت به رفع عامل بروز سردرد اقدام نماید.

وابستگی داروئی

بدن انسان مشابه یک کشور عمل می کند. همانگونه که به خاطر حوادث طبیعی، جنگ و ... ممکن است کارهای معمول دچار اختلال شده و کشور مجبور به تامین نیازهایش از خارج باشد؛ با بروز بیماری های سخت نیز لازم است علاوه بر دارو، مواد دیگر مورد نیاز بدن مثل ویتامین ها نیز به بیمار برسد. لازم است پس از بهبودی، مصرف دارو قطع شده و وضعیت تغذیه نیز به حالت عادی برگردد تا بدن وظایف معمول خود را از سر گرفته و مواد مورد نیازش را خود تولید کند. استفاده زیاد و تداوم مصرف داروهای مختلف شیمیائی باعث اختلال فعالیت های بدن می گردد و مشکلات جدیدی را ایجاد می نماید. برای مثال اگر کشوری در زمان بحران، گندم از خارج وارد کند و پس از بحران، واردات گندم را ادامه دهد، باعث می گردد زیر ساخت های لازم برای تولید گندم تخریب شود که در نتیجه بازگرداندن توان تولید گندم به آن کشور مستلزم هزینه و صرف وقت زیاد خواهد بود.

در دستورات طب ایرانی اسلامی، نکاتی قید شده که علوم روز هنوز به صورت صحیح به آن ورود پیدا نکرده است. بنا برگفته دکتر روازاده موادی که از طریق قرص های مکمل و ویتامین ها وارد بدن می شود به صورت مولکول بوده که بخشی از آنها در بدن کارائی ندارد. برای مثال با استفاده از قرص­های آهن، آهن به صورت مولکول وارد بدن می شود. این ماده باید به صورت یون وارد بدن گردد تا مفید واقع گردد. با رعایت دستورات و سفارشات طب سنتی اسلامی از جمله استفاده از ظروف مسی و قلع اندود، قراردادن قطعه ای آهنی در ظرف طبخ غذا و ...، یون های این مواد وارد غذا شده و  به بدن می رسد.

سیاست های ناجوانمردانه سرمایه داری

نظام سرمایه داری به تمامی انسان های کره زمین به عنوان مشتری داروهای خود نگاه کرده و آنها را تشویق می کند که حتی برای کمترین کسالتی از دارو استفاده کنند. داروهائی که خود باعث بروز عوارضی دیگرند و برای درمان این عوارض نیز داروهای جدیدی طلب می کنند.

در کنار این امر تغذیه نامناسب و استفاده از مواد اولیه مضر برای تهیه اغذیه و تنقلات و تشویق مردم در مصرف آنها را اضافه کنید که با بیمار کردن مردم، عملاً در خدمت اهداف نظام سرمایه داری می باشند. البته این نظام هیچگاه نمی گوید مردم مصرف کنید و بیمار شوید تا من پولدار شوم. مثلاً با تبلیغات فراوان مردم را قانع می کنند که داشتن دندان های سالم و سفید فقط از طریق استفاده از خمیر دندان ممکن است. در صورتی که فردی که هنگام خواب با دهانی که کمی شیرینی خمیر دندان در آن باقیست، به رختخواب می رود، عملاً شرایط را برای نابودی دندان هایش آماده می کند. در قدیم که کسی از خمیر دندان استفاده نمی کرد، تعداد دندان های خراب افراد خیلی کمتر بود و البته به همین نسبت درآمد پزشکان و صنایع مرتبط با دندان

با عمل به دستور اسلام و استفاده از نمک به جای خمیر دندان، حتی با مراقبت های کمتر نیز می توان دندان های سالم تری داشت.

طب سنتی، تغذیه و سایر روش های درمان

بنابر گفته دکتر خیراندیش 70 درصد طب سنتی به پیشگیری اختصاص دارد و فقط 30 درصد آن به درمان می پردازد. هدف اصلی این طب ممانعت از بروز بیماری با دستورات تغذیه ای است و تنها در مواردی که این توصیه ها رعایت نشده و یا هنگام بروز حوادث به درمان می پردازد. درمان به روش های مختلف می باشد از جمله:

ü استفاده از گیاهان داروئی: به صورت جوشانده یا معمولی

üپرهیز غذائی: میزان مصرف غذاها و خوراکی ها

üحجامت: خارج کردن حجم کمی از خون از سطح پوست نواحی مختلف (بسته به نوع بیماری)

üبادکش: بادکش کردن سطح پوست بعضی نواحی بدن

üماساژ: با روغن­های مختلف

üرگ­گیری: باز کردن عروق با مالش و ضربه

üزالو درمانی: زالوهای گرسنه همزمان با مکیدن بخشی از خون، بیش از 100 نوع ماده مفید به بدن انسان وارد می کنند که باعث درمان بیماری های مختلفی می گردد. امروزه هزاران مقاله علمی در باره زالو به ثبت رسیده و سایت های اینترنتی مختلف، بخشی از اعجاز این روش درمانی را معرفی می نمایند.

هر یک از موارد بالا حتماً می بایست توسط افراد دوره دیده و متخصص انجام گیرد تا نتیجه مثبتی داشته باشد. بدیهی است افراد غیر متخصص ممکن است به بیمار صدمه نیز برسانند.

بجز روش های بالا، برای جلوگیری از بیمار شدن و عملکرد طبیعی فعالیت های بدن، رعایت قوانین حاکم در خلقت انسان الزامی است. اسلام بر بیدار شدن صبح زود و خوابیدن در اوایل شب توصیه می کند. شاید یکی از دلایل آن این باشد که بازسازی بدن در هنگام خواب انجام می گیرد و بهترین کیفیت این فرایند زمانی خواهد بود که دیر وقت به رختخواب نرویم.

ارگانیک و تراریخته

یکی از مواردی که باعث جلوگیری از بیماری می شود، سلامت مواد غذائی است. امروزه ثابت شده استفاده از محصولات ارگانیک که در تولید آن از کودهای شیمیائی و هورمون ها استفاده نمی شود؛ متضمن حفظ سلامت انسان بوده و بالعکس محصولات تراریخته که حاصل دستکاری های ژنیکی می باشد، مشکوک به ایجاد بیماری های مختلف خطرناک می باشند.

رعایت احتیاط

در شرایطی که شجره خبیثه ملعونه آل سعود، اعلام می دارد در پی نابودی شیعیان و مخصوصاً ما ایرانی هاست، تا جائی که اعلام می دارد کسی که هفت شیعه را بکشد به بهشت می رود؛ استفاده از محصولات تولید شده تحت نظارت این کشور دور از احتیاط و حماقت به نظر می رسد. با توجه به کوتاهی مسئولین بهتر است از تولیدات صد در صدی داخل کشور یا محصولات سنتی استفاده کرد. مثلاً به جای روغن نباتی از روغن های حیوانی، زیتون، کنجد و یا دنبه استفاده کرد. روغن دنبه در صورتی که درست تهیه شود بدون بو و مزه خاص بوده و قابل تشخیص از سایر روغن ها نمی باشد. جالب است بدانید دست آغشته به روغن دنبه با آب تمیز می شود ولی در مورد روغن های نباتی باید از مواد شوینده استفاده کرد. پس طبیعتاً این روغن درون دستگاه گوارش و گردش خون مشکلات روغن های نباتی را نخواهد داشت. شاید تصور شود هزینه روغن های حیوانی، کنجد و ... بالاست ولی در نظر بگیرید اگر هزینه این روغن ها با هزینه عوارض و بیمار­های ناشی از مصرف آن جمع زده شود، خواهیم دید در مجموع استفاده از این روغن ها بسیار ارزان قیمت و کاملاً مقرون به صرفه می باشد. به علاوه مقداری از سرمایه اصلی زندگی، یعنی عمرتان را هم برای درمان عوارض آن به ناخوشی هزینه نمی کنید. علاوه بر آن با استفاده از روغن های غیر نباتی، یکی از دلایل مرگ های زود هنگام نیز برای شما کم می شود.

حرف آخر

در نهایت با وجود استفاده از تکنولوژی مدرن در علم پزشکی و انجام خدمات مفید برای بیمار، هنوز این علم به جایگاهی نرسیده است که بتواند به تنهائی و بطور مطلق ضامن سلامتی انسان گردد و اشتباه بزرگی است که بشر خود را از مواهب طب سنتی بدلیل عدم توان درک و توجیه علمی دستورات آن، محروم نماید. آن هم طبی که چند هزار سال قبل در ایران و مصر جراحی مغز انجام می داد. البته این بدین معنی نیست که به هر کسی که خود را طبیب سنتی معرفی کند اعتماد کنیم و تجویز او را علاج صد در صدی درد خود بدانیم. با آنکه عموماً داروهای گیاهی در صورتی که بیمار را درمان نکند؛ خود عارضه ای ایجاد نمی کند، ولی تشخیص غلط و مصرف داروهای اشتباه نه تنها منجر به بهبودی نمی گردد بلکه می تواند مدت بیماری را طولانی کند. پس شناسائی پزشک سنتی متخصص مهمترین کار است. خوشبختانه امروزه با مراجعه با سایت های اینترنتی (از جمله سایت طبیب شهر) و مطالعه نظرات کاربران در مورد یک پزشک تا حد زیادی می توان با قابلیت ها و تخصص طبیب آشنا شد.